Thursday, March 18, 2010

Ciudad de Panamá, República de Panamá









































Early this morning we arrived at Fuerte Amador, Panama. One look at the skyline of the city of Panama and I knew we were no longer in Ecuador. Judge for yourself by the photos. The contrast in wealth and power between Ecuador and Panama is like night and day. The economic engine of Panama is the Canal and there is never a slowdown in the economy because of it.

We took a tour of the old colonial city with its very narrow streets and buildings in various states of decay. Some of the poor people continue to live in the old part of the city in the midst of an enormous restoration project that is sponsored by the United Nation’s UNESCO. Many of the buildings have been designated as part of the worldwide heritage program.

The newer part of the city is filled with beautiful high rise office buildings, condominiums and apartment complexes that will rival any first class city in the world. We were told that the largest construction project was the new “Trump Towers” expected to be completed next year. The number of new high rise buildings under construction is staggering.

We returned to the dock, had a light lunch and a few local “Panama Beers” and headed back to the ship. Later tonight the ship will be repositioned to get in line for entry to begin the transit of the Panama Canal. Before dinner we got to see a documentary on the history of the Canal on the big screen in the ship’s lounge.The digging of the canal was started by the French, after they had successfully dug the Suez Canal. They abandoned the job after spending millions of dollars and the loss of tens of thousands of lives due to accidents and disease.

President Roosevelt in 1904 committed the American’s to finish the task. It took ten years and millions of dollars and again loss of many lives but the canal was successfully completed. It is a great story of ingenuity, human endurance and determination.

Temprano en la mañana llegamos a Fuerte Amador, Panamá. Una mirada en el horizonte de la ciudad de Panamá y sabía que ya no estaban en Ecuador. Juzgue usted mismo por las fotos. El contraste de la riqueza y el poder entre el Ecuador y Panamá es como la noche y el día. El motor económico de Panamá es el Canal, y nunca hay una desaceleración de la economía a causa de ella.

Hicimos un tour por la antigua ciudad colonial, con sus calles muy estrechas y edificios en diversos estados de descomposición. Algunas de las personas pobres siguen viviendo en la parte antigua de la ciudad en medio de un enorme proyecto de restauración que está patrocinado por la UNESCO de las Naciones Unidas. Muchos de los edificios han sido designados como parte del programa de patrimonio mundial.

La parte más nueva de la ciudad está llena de bellos edificios de oficinas de gran altura, condominios y complejos de apartamentos que competirán con una ciudad de primera clase en el mundo. Se nos dijo que el mayor proyecto de construcción del nuevo "Trump Towers" espera que se complete el próximo año. El número de nuevos edificios de gran altura en construcción es impresionante.

Regresamos al muelle, había un almuerzo ligero y unos pocos locales "Panamá Beers" y se dirigió a la nave. Más tarde, esta noche el barco para llegar a situarse en la línea de entrada para iniciar el tránsito del Canal de Panamá. Antes de la cena pudimos ver un documental sobre la historia del canal en la pantalla grande en la excavación de lounge.The del barco del canal fue fundado por los franceses, después de que habían cavado con éxito el Canal de Suez. Ellos abandonaron el trabajo después de gastar millones de dólares y la pérdida de decenas de miles de vidas debido a los accidentes y enfermedades.

El Presidente Roosevelt en 1904 cometió el de Estados Unidos a terminar la tarea. Tomó diez años y millones de dólares y de nuevo la pérdida de muchas vidas, pero el canal fue completado con éxito. Es una gran historia de ingenio, la resistencia humana y determinación.

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